2.3. Doświadczenie „Dyna”
Celem doświadczenia jest sprawdzenie zależności między siłą a przyspieszeniem w praktyce. Wykonamy je w dwóch etapach. Będą to:
- rozkład sił na równi pochyłej,
- sprawdzenie wzoru Newtona .
Rozkład sił na równi pochyłej
Na il. 2.13 przedstawiono ciało na równi pochyłej. Siłę ciężkości możemy rozłożyć na dwie siły składowe – równoległą do równi:
i prostopadłą do równi:
W doświadczeniu tym zaniedbujemy siłę tarcia, gdyż jest ona mała w porównaniu z pozostałymi siłami.
Przekonamy się teraz doświadczalnie, że taki rozkład sił na równi może występować w rzeczywistości.
Zmontujmy równię pochyłą, korzystając z zestawu do doświadczeń z mechaniki. Ciałem badanym na równi będzie obciążony wózek.
Wózek ustawiamy na równi, obciążamy obciążnikami i równoważymy siłą równą sile naciągu linki przerzuconej przez blok na szczycie równi (il. 2.14). Ta siła naciągu jest równa (co do wartości) ciężarowi szalki z odważnikami .
Mierzymy i zapisujemy kąt – kąt nachylenia równi do poziomu. Powiedzmy, że .
Zapisujemy następujące dane początkowe (podajemy tu przykładowe wartości):
- masa wózka ,
- masa obciążników ,
- masa szalki ,
- masa odważników ,
- kąt nachylenia równi .
Obliczamy wartości sił, np.:
Gdybyśmy nie obciążyli linki działającej siłą naciągu na wózek, stoczyłby się on wzdłuż równi pod wpływem siły , której wartość wynosi . Wyciągamy stąd wniosek, że , czyli .
Sprawdźmy to. Obliczmy siłę ze wzoru (2.6) i porównajmy otrzymaną wartość z wartością ciężaru szalki z odważnikami. W naszym przykładzie .
Widzimy, że otrzymana wartość siły zgadza się doskonale z wartością siły ! To spostrzeżenie zapisujemy w postaci wniosku.
Oprócz siły – równoległej do równi – która ściąga wózek w dół równi, jest jeszcze siła – przyciskająca wózek do niej. Jednakże w tym kierunku nie następuje żaden ruch wózka. Zatem siła musi być zrównoważona jakąś inną siłą. Jaka siła równoważy siłę ? Możemy się domyślać, że siłę tę równoważy siła reakcji równi (il. 2.14).
Siła reakcji równi powstaje na skutek nieznacznego sprężystego ugięcia równi pod wpływem siły nacisku . Sprawdzimy doświadczalnie ten wniosek.
Przez blok umieszczony tak jak na il. 2.15 przerzucamy drugą linkę w kierunku prostopadłym do równi. Jeden koniec linki zaczepiamy do wózka, a drugi obciążamy szalką z odważnikami o łącznym ciężarze (szalka + odważniki) równym . Staramy się tak obciążyć szalkę, aby wózek oderwał się nieznacznie od równi i utrzymywał w powietrzu tuż nad nią. W ten sposób rolę siły reakcji równi przejmuje siła naciągu linki .
Zapisujemy dane, np. masa szalki drugiej , masa odważników .
Obliczamy wartość siły , np.
Obliczamy według wzoru (2.7) i porównujemy otrzymaną wartość z wartością siły . W naszym przykładzie:
Sprawdzamy, czy otrzymana wartość siły jest równa . W naszym przykładzie zgodność zachodzi z dokładnością do 0,02 N.
Otrzymany wynik świadczy o tym, że rzeczywiście zachodzi taki rozkład siły ciężkości wózka, jak na il. 2.13, i że poprawność wzoru (2.7) można sprawdzić doświadczalnie. Zapisujemy to w postaci kolejnego wniosku.
Sprawdzenie wzoru Newtona
Tę część doświadczenia wykonamy na torze z poduszką powietrzną. Najpierw będziemy mierzyć przyspieszenie wózka wywołane siłą ściągającą na równi pochyłej (il. 2.13). Przekonaliśmy się uprzednio, że siła ta jest składową (równoległą do równi) siły ciężkości wózka (siła ciężkości wózka ). Siłę wyznaczymy doświadczalnie, podstawiając do wzoru (2.6) zmierzoną masę wózka i kąt nachylenia równi do poziomu.
Przyspieszenie wózka wyznaczymy ze wzoru na drogę wzdłuż równi pochyłej w ruchu jednostajnie przyspieszonym, , zatem:
Mierząc i , możemy doświadczalnie wyznaczyć przyspieszenie wózka .
Widzimy więc, że jesteśmy w stanie wyznaczyć doświadczalnie zarówno siłę , jak i przyspieszenie . Dzięki temu możemy sprawdzić, czy zachodzi zależność liniowa między przyspieszeniem i siłą . W tym celu należy powtórzyć eksperyment kilkakrotnie przy różnych kątach nachylenia równi.
Dalszą część doświadczenia wykonujemy w następujący sposób: ważąc wózek, wyznaczamy jego masę . Ustawiamy tor powietrzny w poziomie (stosując np. poziomnicę), następnie jeden koniec toru powietrznego podnosimy i ustawiamy na wysokości (np. ). Mierzymy długość toru . Zaznaczamy na torze odcinek drogi (np. ).
Zapisujemy dane , i .
Mierzymy czas ruchu wózka na drodze . Aby zwiększyć dokładność, pomiar czasu powtarzamy trzykrotnie. Doświadczenie powtarzamy wielokrotnie (np. sześć razy), zmieniając za każdym razem – wysokość równi.
Wyniki pomiarów wpisujemy do uprzednio przygotowanej tabelki pomiarów – il. 2.16.
Dla każdej wysokości równi obliczamy średni czas ruchu wózka, przyspieszenie według wzoru (2.8) i siłę, która zgodnie ze wzorem (2.6) jest równa:
Korzystając z wyników zapisanych w dwóch ostatnich rubrykach il. 2.16, wykonaj wykres zależności od . W pobliżu punktów doświadczalnych wykreśl linię. Powinna to być linia prosta.
Jeżeli punkty doświadczalne układają się wzdłuż linii prostej, to znaczy, że nasze doświadczenie potwierdza liniową zależność od . O to właśnie w tym doświadczeniu chodziło.
Obliczamy niepewności pomiarowe i nanosimy je na wykresie.
Na koniec zapisujemy wnioski, jakie wynikają z przeprowadzonego doświadczenia.