5.12. Fale stojące
Szczególnym przypadkiem interferencji dwóch fal jest fala stojąca. Można ją zademonstrować, w przypadku jednowymiarowego ośrodka, wykonując następujące doświadczenie.
Doświadczenie pokazowe
Aby wywołać falę, potrząsamy rytmicznie jednym końcem sznura przymocowanego drugim końcem do ściany, jak w doświadczeniu pokazowym. Fala odbija się od nieruchomego końca sznura i – nakładając się z falą biegnącą w przeciwną stronę – wytwarza w niektórych miejscach sznura szczególnie silnie drgania. W innych miejscach drgania praktycznie nie występują. Odkształcenia sznura nie przesuwają się wzdłuż sznura. Dlatego taką falę nazywamy falą stojącą, w przeciwieństwie do fali, w której drgania przemieszczają się z miejsca na miejsce.
Jak już wspomniano, w fali stojącej zarówno miejsca wychyleń maksymalnych, jak i miejsca, w których brak wychyleń, nie zmieniają swojego położenia. Miejsca wychyleń maksymalnych nazywamy strzałkami, miejsca, w których brak wychyleń, nazywamy węzłami.
Rysunek (il. 5.32) wyjaśnia, dlaczego interferencja fali padającej z falą odbitą prowadzi do powstania fali stojącej. Przedstawiona została na nim sytuacja, gdy punkt odbicia jest sztywno zamocowany (odbicie od twardej ściany). Jest to istotne założenie, gdyż z teorii ruchu falowego wynika, że fala odbita od „ośrodka bardziej gęstego” zmienia fazę na przeciwną, co widać na il. 5.32.
Rysunek przedstawia jak gdyby „zdjęcia migawkowe” fali padającej, fali odbitej i fali wypadkowej w odstępach czasu co okresu. Dla ułatwienia interpretacji fala odbita ma na rysunku nieco mniejszą amplitudę niż padająca, choć na potrzeby wyznaczania fali wypadkowej przyjęto, że amplitudy obu fal są jednakowe.
Omówmy kolejne przypadki:
a) – widzimy, że cząstki w fali odbitej (która porusza się w lewo) są wychylone w tę samą stronę, co cząstki w fali padającej (poruszającej się w prawo), więc fala wypadkowa w tym momencie zostaje wzmocniona.
b) – fala odbita przesunęła się w lewo o ćwierć długości fali, a fala padająca – o tę samą wartość w prawo, więc obecnie cząstki w obu falach są wychylone przeciwnie; fale chwilowo wygaszają się wzajemnie.
c) – obie fale przesunęły się tak, że znowu się wzmacniają, ale faza fali wypadkowej jest przeciwna do fazy na rysunku a). I tak dalej.
Należy zauważyć, co widać wyraźnie na il. 5.32a-e, że najsilniejsze drgania fali wypadkowej (strzałki) występują zawsze w tych samych miejscach. Tak samo dotyczy punktów, w których brak wychyleń (węzły). Czyli strzałki i węzły są umiejscowione w fali wypadkowej, nie przesuwają się. Tak samo zresztą zachowują się miejsca drgań o mniejszych amplitudach. Dlatego taką falę wypadkową nazywamy falą stojącą. Łatwo możemy zauważyć, że odległość między dwoma sąsiednimi węzłami (jak i strzałkami) wynosi , natomiast odległość węzła od najbliższej strzałki wynosi .

Przykład 10: Fala stojąca w strunie
W strunie powstała fala stojąca, z dwiema strzałkami. Odległości między punktami wykonującymi drgania o jednakowej amplitudzie wynoszą i . Wyznacz długość fali oraz amplitudę w środku strzałki.
Rozwiązanie:

1. Na długości odłożą się dwie połówki fali, czyli .
2. Jednakową amplitudę fala osiąga w czterech miejscach, które można graficznie wyznaczyć, jeżeli poprowadzimy poziomą linię na wysokości . Odetnie ona falę stojącą w tych miejscach, w których ma ona jednakową amplitudę. Zaznaczamy te miejsca na osi .
3. Zauważmy, że miejsca o jednakowej amplitudzie są położone symetrycznie względem maksimów (strzałek fali) i minimum (węzła fali), tzn. znajdują się w jednakowej odległości po obu stronach tych maksimów i muszą się znajdować też w jednakowej odległości po obu stronach środkowego węzła.
Na podstawie rysunku można określić długość fali.
Aby znaleźć amplitudę w środku strzałki , należy napisać równanie fali stojącej. Stąd:
odnoszące się do przypadku, gdy na odcinku odkładała się połówka fali. To równanie możemy zastosować wprost do połowy naszej struny, wykonując w nim odpowiednie podstawienie . Mając to równanie, możemy podstawić współrzędną .
Na rysunku widać, że . Zatem:
Aby znaleźć , napiszemy równanie amplitudy fali. W rozwiązaniu poprzedniego zadania otrzymaliśmy równanie amplitudy fali (5.53):
odnoszące się do przypadku, gdy na odcinku odkładała się połówka fali. To równanie możemy zastosować wprost do połowy naszej struny, podstawiając . Otrzymamy:
Dla współrzędnej mamy:
Na rysunku widać, że , więc . Stąd:
Pytania i problemy
- Wyjaśnij, na czym polega zjawisko powstawania fali stojącej. Co to są węzły i strzałki fali? Ile wynosi odległość między sąsiednimi strzałkami i sąsiednimi węzłami? Ile wynosi odległość między strzałką i sąsiadującym z nią węzłem?
- W rozdziale 5.6. Podstawowe cechy fal rozważaliśmy falę stojącą w sznurze zamocowanym jednym końcem do ściany. Na tym końcu musiał powstać węzeł, gdyż tam sznur nie mógł drgać. Wtedy faza fali przy odbiciu ulegała zmianie o . Gdy sznur jest zawieszony na elastycznej nitce, jego koniec może wykonywać drgania i może tam powstać strzałka fali stojącej – faza fali przy odbiciu nie ulega zmianie. Wykonaj rysunek podobny do il. 5.32, aby odpowiedzieć na pytanie, jaki będzie wtedy rozkład węzłów i strzałek w fali stojącej.