Każdy wynik pomiaru
daje tylko wartość przybliżoną rzeczywistej wartości
. Pomiar zawsze odbywa się z ograniczoną dokładnością, wynikającą zarówno
z czynności pomiarowych, jak i z wykonania samego przyrządu pomiarowego.
Przykładowo, gdy mierzymy odstęp czasu, to synchronizacja rozpoczęcia pomiaru
z początkiem zjawiska nie jest idealna (podobnie jest z synchronizacją
zakończenia pomiaru z końcem zjawiska). Z kolei, przy pomiarze długości
występuje: niedokładne przyłożenie linijki, nieprecyzyjne wykonanie podziałki, określona
grubość kresek podziałki itd.
Mimo że prawdziwa wartość wielkości mierzonej nie jest znana, możemy określić przedział wartości,
w którym się ona najprawdopodobniej mieści. Połowę szerokości tego przedziału nazywamy
niepewnością pomiarową
. Przyjmujemy, że wartość rzeczywista mieści się z dużym prawdopodobieństwem w przedziale między:
a
, gdzie
jest wartością zmierzoną. Na przykład, mierząc długość pręta, otrzymaliśmy
wartość
i niepewność pomiarową
. Przyjmujemy więc, że długość zmierzonego pręta wynosi
.
Szacowanie niepewności pomiarowej, które będziemy stosować w naszym kursie, określa tzw.
niepewność maksymalną. Podaje ona maksymalne dopuszczalne odchylenie wyniku
pomiaru od prawdziwej lub wzorcowej wartości wielkości mierzonej.
Niepewności pomiarowe można zmniejszyć, stosując dokładniejszy przyrząd lub dokładniejszą
metodę pomiaru. Jednakże nie jesteśmy w stanie ich całkowicie wyeliminować. Poza
niepewnościami pomiarowymi występują błędy pomiarowe, których można
uniknąć. Błędy pomiarowe powstają często na skutek przeoczenia lub pominięcia ważnego
czynnika wpływającego na pomiar; np. przy pomiarze długości pręta nie zauważamy jego
wygięcia.
Dla zmniejszenia niepewności pomiarowej wykonujemy pomiar wielokrotnie, wtedy często poszczególne
wyniki pomiaru nieco różnią się od siebie, gdyż każdy pomiar obarczony jest przypadkową
niepewnością pomiarową. Obliczając średnią arytmetyczną tych pomiarów, otrzymujemy
wartość najbardziej zbliżoną do wartości rzeczywistej. Czasami zdarza się, że jeden
wynik pomiaru różni się znacznie od pozostałych. Wtedy odrzucamy go i nie
uwzględniamy przy obliczaniu wartości średniej, gdyż mamy prawo sądzić, z dużym
prawdopodobieństwem, że powstał na skutek błędu pomiaru. Mówimy, że ten wynik pomiaru
jest obarczony błędem grubym.
Przy ocenie niepewności pomiarowych pojedynczego pomiaru bierzemy pod uwagę wszystkie czynniki, które wpływają na jego dokładność.
Suma wszystkich przyczynków daje łączną niepewność pomiarową. Sposób oceniania niepewności pomiarowych zależy od konkretnej
sytuacji. Zapoznamy się z nim przy okazji wykonywania opisanych doświadczeń.
Zastanówmy się teraz, jak obliczyć niepewność pomiarową w przypadku, gdy wynikiem pomiaru jest
wielkość złożona, dana za pomocą wzoru matematycznego, którego elementami są wielkości
obarczone niepewnością pomiaru. Rozważymy sytuację, w której bezpośrednio zmierzyliśmy
dwie niezależne wielkości:
oraz
; oszacowaliśmy także ich niepewności pomiarowe
i
. Wielkość złożoną (z wielkości elementarnych
oraz
) oznaczymy symbolem
.
Niepewność iloczynu
Łatwo możemy zrozumieć, dlaczego w przypadku iloczynu dwóch mierzonych wielkości
i
sumujemy niepewności względne
i
. Niepewność iloczynu wynosi
. Po wymnożeniu wyrażeń w nawiasach otrzymamy:
( 1.26 )
Iloczyn dwóch małych wielkości
jest bardzo mały w porównaniu z pozostałymi wyrazami i można go zaniedbać. Stąd otrzymujemy regułę dodawania względnych niepewności
pomiarowych:
Wynik ten można zilustrować graficznie. Niech prostokąt ma boki o długościach
i
. Jego pole powierzchni ma wartość
. Jeśli zwiększymy bok „a” o
i jednocześnie zwiększymy bok „b” o
, to pole powierzchni zwiększy się o
.
Ze wzoru (1.26) otrzymujemy:
( 1.27 )
Na tę zmianę składają się trzy przyczynki, pokazane na il. 1.21. Te przyczynki odpowiadają trzem
składnikom sumy we wzorze (1.27). Widać także, że
przyczynek
może być pominięty wobec pozostałych dwóch. Jeśli teraz wzór (1.27), z pominiętym składnikiem
, podzielimy obustronnie przez
, to otrzymamy:
Niepewność ilorazu
Niech wielkość
będzie ilorazem wielkości
i
. Najpierw wykażemy, że niepewność odwrotności wielkości
jest dana wyrażeniem:
Podwojoną niepewność odwrotności
możemy przedstawić jako różnicę między wartością maksymalną
a minimalną
:
Zastosowane tu przybliżenie polega na pominięciu kwadratu
wobec kwadratu
.
Możemy teraz potraktować wielkość
jak iloczyn
i
i przedstawić jej względną niepewność jako niepewność iloczynu:
Na zakończenie podamy jeszcze zasady zaokrąglania wyników i niepewności pomiarowych.
W przypadku gdy wartość niepewności pomiarowej ma pierwszą cyfrę znaczącą mniejszą od 3, podajemy ją z dokładnością do dwóch
miejsc znaczących, w pozostałych przypadkach zaokrąglamy ją do jednej cyfry znaczącej.
Taki sposób zaokrąglania wynika z tego, że zwykle nie jesteśmy w stanie wyznaczyć
niepewności pomiarowej z dokładnością lepszą niż 20% jej wartości. Oto przykłady
właściwych zaokrągleń:
Uwaga: Wynik pomiaru zaokrąglamy zawsze do tego samego miejsca dziesiętnego, do którego zaokrągliliśmy niepewność pomiarową.
Oto przykłady wyników pomiaru prawidłowo zaokrąglonych:
W przypadku gdy celem pomiaru jest zbadanie zależności między wielkościami, wynik
przedstawiamy na wykresie. Przeprowadzamy wtedy „graficzną” ocenę i analizę
niepewności pomiaru. Takie postępowanie omówimy w rozdziale 1.13. Doświadczenie „Akceleracja”.
Pytania i problemy
Czy dowolny pomiar wielkości fizycznej może być dokonany z bezwzględną
dokładnością, z niepewnością pomiarową równą zeru? Odpowiedź uzasadnij.
Podaj przyczyny, dla których każdy pomiar jest obarczony niepewnością
pomiarową.
Podaj przyczyny, dla których pomiar może być obarczony błędem pomiarowym.
Co to jest niepewność pomiarowa? Podaj definicję niepewności pomiarowej.
Podaj wzór opisujący niepewność pomiaru złożonego, w przypadku gdy jest on
wyrażony w postaci sumy pomiarów bezpośrednich.
Podaj wzór opisujący niepewność pomiaru złożonego, w przypadku gdy jest on
wyrażony w postaci różnicy pomiarów bezpośrednich.
Wyjaśnij, co to jest niepewność względna pomiaru.
Podaj wzór opisujący niepewność pomiaru złożonego, w przypadku gdy jest on
wyrażony w postaci iloczynu pomiarów bezpośrednich.
Powiedzmy, że mierząc długość tyczki, otrzymałeś wartość
, a niepewność pomiarową oceniłeś na
. Zapisz wynik pomiaru długości tyczki (stosując właściwe
zaokrąglenia).
Jeśli lubisz e-fizykę sprawdź nowe materiały projektu Stem4youth!
Jeśli spodobała Ci się e-fizyka, sprawdź materiały edukacyjne z
naszego nowego projektu STEM4Youth!
Uruchomiliśmy niedawno nowy projekt! Zawierający nowe materiały dla uczniów i nauczycieli. Wybacz nam
tego popupa, bardzo zależy nam na tym żeby go rozpromować! Obiecujemy też, że w tej przeglądarce więcej
tej wiadomości nie zobaczysz!