1.10. Operacje na wektorach
Dotychczas mieliśmy do czynienia z wektorami współliniowymi, tzn. mającymi ten sam wspólny kierunek. Teraz poznamy operacje, które można wykonać na wektorach o różnych kierunkach. Opiszemy: dodawanie wektorów, odejmowanie wektorów, rozkładanie wektora na składowe oraz rzutowanie wektora na osie układu współrzędnych.
Dodawanie wektorów. Składanie ruchów
W jaki sposób powinniśmy dodawać wektory? Na przykład, jak powinniśmy dodawać przemieszczenia? Rozpatrzmy następującą sytuację: przypuśćmy, że na poziomej platformie w punkcie znajduje się człowiek, który następnie przechodzi do punktu (il. 1.33). Przemieszczenie człowieka dane jest przez wektor . Jeżeli platforma przesunie się wzdłuż toru, człowiek zostanie przemieszczony do punktu . Przemieszczenie jest dane przez wektor . W rezultacie przemieszczenie człowieka względem ziemi dane jest przez wektor . Widzimy więc, że złożenie (czyli zsumowanie) przemieszczeń i jest równe przemieszczeniu . W języku wektorów wyrazimy to następująco: suma wektorów i jest równa , co zapisujemy:
Rezultat ten nie zależy od kolejności dokonywanych przemieszczeń. Jeżeli człowiek znajdujący się w punkcie zostanie najpierw przemieszczony do punktu (il. 1.33; ), a później przejdzie do punktu , to – jak widać na rysunku – przemieszczenie wypadkowe będzie takie samo jak poprzednio, czyli będzie to . Zapytajmy teraz, jakie będzie przemieszczenie wypadkowe człowieka, gdy oba przemieszczenia odbywać się będą równocześnie. Oczywiście, jeżeli marsz człowieka i ruch platformy odbywają się równocześnie, w rezultacie obu przemieszczeń człowiek znajdzie się dokładnie w tym samym punkcie . Widzimy zatem, że jeżeli dwa przemieszczenia składowe dokonują się jednocześnie, to przemieszczenie wypadkowe jest dokładnie takie samo, jak w przypadku, gdy oba przemieszczenia dokonują się oddzielnie. Obowiązuje tu zasada dodawania wektorów składowych, w wyniku czego otrzymuje się wektor wypadkowy, któremu odpowiada przekątna równoległoboku zbudowanego na wektorach składowych.
Twierdzenie to można uogólnić i wyrazić następująco:
Wektor będący sumą dwóch wektorów można przedstawić graficznie jako przekątną równoległoboku (il. 1.36a). Można go również przedstawić w ten sposób, że najpierw początek drugiego składnika przykłada się do końca pierwszego, a następnie tworzy się wektor wypadkowy, którego początek pokrywa się z początkiem pierwszego, a koniec – z końcem drugiego składnika (il. 1.36b).
W ogólnym przypadku, aby dodać kilka wektorów, na przykład , , i , należy początek drugiego składnika przyłożyć do końca pierwszego, początek trzeciego do końca drugiego itd. Następnie tworzy się wektor wypadkowy , którego początek pokrywa się z początkiem pierwszego składnika, a koniec – z końcem ostatniego składnika (il. 1.37). Ten wektor jest właśnie sumą wektorów składowych:
Taki sposób dodawania wektorów nazywamy regułą wieloboku.
Odejmowanie wektorów
Operacja odejmowania jest operacją odwrotną do dodawania wektorów. Sposób graficznego odejmowania wektorów odczytamy wprost z il. 1.36, gdzie mamy przedstawiony wektor będący sumą dwóch wektorów, . Oczywiście, z tego zapisu wynika, że wektor jest różnicą wektorów i :
Widzimy, że wektor jest poprowadzony w ten sposób, że łączy końce wektorów i . Możemy zatem podać ogólny przepis na odejmowanie wektorów:
Wektor wodzący
Za pomocą różnicy wektorów można określać zmianę położenia ciała wyrażoną wektorem przemieszczenia. W tym celu wprowadza się tak zwany wektor wodzący (lub wektor położenia) . Przyjmijmy, że ciało znajduje się początkowo w punkcie , a później – w punkcie . Wektor łączący te dwa punkty jest wektorem przemieszczenia . Ustalmy jakiś punkt , w którym umieścimy początek układu współrzędnych , – il. 1.38a. Poprowadźmy z punktu wektor do chwilowego położenia ciała. Ten właśnie wektor nazywa się wektorem wodzącym. Jest on równy , gdy ciało jest w punkcie , oraz , gdy jest ono w punkcie (il. 1.38b). Widzimy, że wektor przemieszczenia jest równy różnicy wektorów i , czyli przemieszczenie jest równe . Różnicę wektorów oznaczyliśmy tutaj jako , gdyż oznacza ona zmianę wektora wodzącego .
Rozkładanie wektora na składowe
Rozkładanie wektora na składowe jest czynnością odwrotną do składania, czyli sumowania wektorów. Jeżeli mamy dany wektor , który chcemy rozłożyć na dwa składowe wektory wzdłuż z góry ustalonych kierunków, na przykład wzdłuż linii i , jak na il. 1.39a, to musimy postępować następująco: z końca wektora wyprowadzamy pomocnicze linie równoległe do zadanych linii i . Powstaje w ten sposób równoległobok. Boki równoległoboku, którym nadajemy zwroty, czyli wektory i , są szukanymi składowymi wektora (il. 1.39b).
Rzutowanie wektora na osie
Z drugiej strony, jeżeli są dane rzuty prostopadłe i wektora , a wartość wektora jest nieznana, to – korzystając z twierdzenia Pitagorasa – tę nieznaną wartość wektora możemy obliczyć (il. 1.40):
Pytania i problemy
- Wytłumacz, jakie czynności należy wykonać, aby dodać graficznie dwa wektory przemieszczenia. Zastosuj regułę: a) wieloboku, b) równoległoboku. Przyjmij, że kierunki wektorów nie leżą na tej samej prostej.
- Wyjaśnij, jakie czynności należy wykonać, aby dodać graficznie pięć wektorów.
- Wyjaśnij, jakie czynności należy wykonać, aby odjąć graficznie dwa wektory.
- Co nazywamy wektorem wodzącym? Jaki jest związek między wektorem wodzącym a przemieszczeniem?
- Wskaż czynności, jakie należy wykonać, aby rozłożyć graficznie wektor na dwa składowe wektory wzdłuż z góry ustalonych kierunków.
- Co to są rzuty wektora na określone osie układu współrzędnych , ? Wykonaj rysunek i podaj odpowiednie wzory.
- Statek przeprawia się przez rzekę, która ma szerokość . Wektor jego przemieszczenia jest nachylony pod kątem do osi umieszczonej wzdłuż brzegu. Rozłóż wektor przemieszczenia na dwie składowe: wzdłuż osi oraz wzdłuż osi – prostopadłej do brzegu. Oblicz długość wektora przemieszczenia oraz jego składowej , jeżeli jego składowa .